Loteria Ministerstwa Finansów cieszy się dużym zainteresowaniem polskich konsumentów. Świadczy o tym fakt, że tylko w dwóch pierwszych tygodniach października zarejestrowano w niej ponad 4 000 000 paragonów fiskalnych. Nic więc dziwnego, że ciągle pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące zasad udziału w zabawie, branży premiowanej czy też zgłoszeń rezerwowych. Oto 20 rzeczy, które powinien wiedzieć każdy uczestnik Narodowej Loterii Paragonowej.
- Organizatorem loterii jest Unique One Sp. z o.o. (na mocy umowy podpisanej z Ministerstwem Finansów).
- Zgłoszenia do loterii przyjmowane są od 1.10.2015 r. do 30.09.2016 roku.
- W loterii można zgłosić dowolną liczbę paragonów fiskalnych wystawionych na kwotę co najmniej 10 zł. Dokument ten trzeba zarejestrować w miesiącu zakupu towaru lub usługi.
- Uczestnikiem loterii może zostać jedynie osoba pełnoletnia.
- Faktury, rachunki i paragony niefiskalne nie biorą udziału w loterii.
- W czasie dokonywania zgłoszenia należy wprowadzić następujące dane z paragonu fiskalnego: NIP podatnika, numer unikatowy kasy rejestrującej, kolejny numer wydruku, datę sprzedaży oraz kwotę brutto.
- Uczestnik musi zachować zarejestrowany paragon fiskalny.
- Założenie konta na stronie internetowej loterii odbywa się automatycznie – przy zarejestrowaniu pierwszego paragonu fiskalnego.
- Aby uczestniczyć w losowaniu nagrody specjalnej – samochodu osobowego Opel Insignia – należy w okresie zdefiniowanym w regulaminie dokonać zakupu w branży premiowanej za minimum 10 zł i zarejestrować otrzymany paragon na stronie internetowej loterii.
- Branża premiowana to typ działalności, w której zakup umożliwia udział w losowaniu nagrody specjalnej. Będzie się ona zmieniała co 3 miesiące. Pierwszą premiowaną branżą zostało „fryzjerstwo oraz pozostałe zabiegi kosmetyczne”. Kolejnymi będą: prywatna praktyka lekarska i dentystyczna, naprawa i konserwacja samochodów oraz gastronomia.
- Co miesiąc, począwszy od listopada, będą przeprowadzane 2 losowania.
- Nagrody w loterii to: 12 samochodów osobowych Opel Astra i 4 Opel Insignia, 72 laptopy Lenovo Thinkpad oraz 84 tablety iPad Air 2.
- Wszystkie nagrody w loterii są zwolnione z podatku.
- Nagrody nie można wymienić na inną lub zażądać wypłaty jej wartości w gotówce.
- Po losowaniu zwycięzcy otrzymają e-maila z potwierdzeniem wygranej. Następnego dnia organizator skontaktuje się z nimi również telefonicznie
- Relacje z losowania nagród I stopnia i specjalnych można obejrzeć na żywo w TVP Regionalna o godzinie 21:00 (ich terminy są podane na stronie loterii). Nagrania są także udostępniane na kanale loterii w serwisie You Tube.
- Nagrody, które nie zostaną wydane, przechodzą do puli losowania dodatkowego.
- W losowaniu nagród I oraz II stopnia wyłaniane są 2 zgłoszenia rezerwowe. Jeśli weryfikacja zwycięskiego paragonu przebiegnie negatywnie, wygrana może przejść na zgłoszenie rezerwowe.
- Informacji na temat loterii udziela infolinia, dostępna od poniedziałku do piątku pod numerem 22 549 30 50. W okresie od 1.10.2015 do 30.09.2016 działa ona w godzinach 10:00-20:00, natomiast od 1.10.2016 do 23.02.2016 w godzinach 10:00-18:00.
- Regulamin Narodowej Loterii Paragonowej można znaleźć na stronie loteriaparagonowa.gov.pl
Pierwsza w Polsce loteria z paragonami fiskalnymi wystartowała 1 października 2015 roku. Celem akcji jest zarówno promowanie dobrych nawyków wśród konsumentów, jak i wspieranie rzetelnych przedsiębiorców. Ponadto, akcja ma zmobilizować konkretne grupy zawodowe do prowadzenia sprzedaży zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz do płacenia podatków. Stąd m.in. wziął się pomysł na obowiązującą przez kwartał branżę premiowaną i dodatkowe losowanie pochodzących z niej paragonów.
Loteria ma się również przyczynić do zmniejszenia „szarej strefy”, a w konsekwencji – zwiększenia wpływów do budżetu państwa.
Artykuł przygotowany we współpracy z Polskim Centrum Kas Fiskalnych.
Zmobilizować, niby w jaki sposób?
Prawdę mówiąc to rzetelni przedsiębiorcy zawsze drukują i wydaja paragony, bez potrzeby konkursów itp.
Nierzetelni zazwyczaj nie drukują i nie wydają paragonów. To są tzw „dziady”. I tu żadna loteria nie pomoże.
Miałem ostatnio możliwość kupowania desek na altanę w tartaku. Nie było problemu z przygotowaniem towaru, takiego jaki chciałem, ale na prośbę o jakiś paragon czy rachunek, odpowiedzią było że w takim wypadku doliczy mi 23% VAT-u. Jak stwierdziłem że VAT i tak odzyska, dziad stwierdził że nie będzie sobie robił problemów, a korzystanie z firm rachunkowych jest bardzo drogie.
Mogłem kupić deski w składach budowlanych i rachunek bez problemu otrzymam, lecz przygotowanie towaru o jaki prosiłem nie było możliwe. Ceny w składzie jak i u tego dziada z tartaku podobne, chociaż skład doliczał VAT.
A wracając do loterii , to uważam że nie chodzi tu o jakąś mobilizację przedsiębiorców ale o wyciągnięcie danych, tych co biorą udział w tej loterii. Nie zdziwi mnie kiedy będą telefony reklamujące jakieś pierdoły bo firma sprzeda te nasze dane innym.
Następna sprawa to że będą mieli wgląd co kupujemy i ile wydajemy. To jest ciekawy materiał dla urzędu skarbowego jak i firm które robią statystyki itp.
Wygrana w tej loterii to tak jak trafić szóstkę w toto lotka, bo mimo wszystko chętnych będą miliony. A to dlatego że biedniejemy z roku na rok.
Pewnie tworzenie tej loterii ma na celu wyprowadzenie kasy z budżetu i duże korzyści ma tez firma obsługująca to całe zamieszanie.
Czy warto brać udział? -Nie warto.
Ja biorę udział w loterii. Do tego celu wykorzystuję numer na kartę (jeszcze nie zarejestrowany i na pewno nie będzie zarejestrowany) i specjalnie założony mail. Rejestruję paragony pozbierane od całej rodziny wiec US niech sobie analizuje moje wydatki. I tak nie będzie wiedział kto i co…. no chyba że coś wygram – wtedy będzie mi to wisiało szczerze mówiąc….