GoPro to jedna z nielicznych kamer, gdzie producenci wszelkiego rodzaju akcesoriów prześcigają się w wymyślaniu coraz to liczniejszych dodatków. Wybór jest niesamowity. Można dowolnie przebierać – zarówno oryginalnych, jak i zamiennikach. Poniżej postaram się przedstawić te najciekawsze.
Akcesoria podstawowe do GoPro
Headstrap – Jedno z fajniejszych mocowań do GoPro. Jest w pełni regulowaną uprzężą, która umożliwia montaż kamery bezpośrednio na głowie. Pozwala na filmowanie bez konieczności trzymania kamery w ręku. Polecane do sportów nie kontaktowych. Całość wykonana jest z elastycznych nylonowych pasków, które dość mocno oplatają głowę. Na rynku dostępnych jest sporo zamienników – z doświadczenia radzę zwrócić szczególną uwagę na wykonanie, a dokładnie na to, czy na paskach naniesione są silikonowe wstawki, które mają zwiększać tarcie, a co za tym idzie – przyleganie opaski do głowy. #1
Quick clip – Klips można zakupić wyłącznie w zestawie z opaską na głowę. Dzięki niemu można zamontować kamerę na przedmiotach o grubości od 3 mm do 10 mm np. do czapki, paska, plecaka itp. Istnieją także mniej lub bardziej udane zamienniki np. firmy AEE MagiCam czy klipsy z głowicą i adapterem (nie polecam). #2
Chesty i Junior Chesty zwane także jako „chest harness” – mocowanie na klatkę piersiową wykonane z takich samych materiałów co headstrap. Posiada spore możliwości regulacji i dedykowane jest głównie podczas jazdy na rowerze, kładzie, nart, snowboardzie czy też pieszych wędrówek. Można je założyć zarówno na lekki T-shirt, jak i ciężką, zimową, puchową kurtkę. Świetnie sprawdzają się, gdy chcemy wykonywać filmy i zdjęcia z wysokości klatki piersiowej, nie zaś sponad głowy. Dodatkowym atutem będzie kadrowanie obrazu z widocznymi rękami, kolanami, nartami i kijkami w narciarstwie lub rąk i kierownicy w czasie jazdy rowerem / motorem, co w sumie daje często "żywszy" efekt finalnego nagrania. Zaletą tego mocowania jest większa stabilizacja, a obraz staje się mniej "latający", gdyż prawie zawsze więcej ruszamy głową, niż tułowiem, a sam korpus lepiej tłumi wszelkie drgania. Testowałem chesty podczas jazdy na rowerze. Najlepsze efekty można osiągnąć podczas jazdy po stabilnym podłożu. W przypadku wyboistej drogi nie wszystkie drgania są tłumione, a część z nich przenosi się na kamerę. Wśród zamienników na uwagę zasługuje produkt firmy PowerBee, który jest niemal zgodny z oryginałem. #3
Jaws Flex Clamp – Szczęka zaciskowa pozwala zamocować kamerę GoPro na przedmiotach o średnicy od 0,6 cm do 5 cm. Można je zamocować wszędzie tam gdzie potrzebujemy szybkiego zamocowani kamery. Mocowanie kamery możliwe jest albo bezpośrednio na zacisku, albo na dodatkowym elastycznym ramieniu, które wykonane jest w stylu statywu Spydee Flexi (Gorilla). Samo mocowanie jest bardzo mocne, bezpieczne i stabilne. Zamiennikiem zgodnym z oryginałem jest produkt Fat Cat M-FJ Extension Flex. #4
Suction cup – Jedno z fajniejszych mocowań do GoPro, które umożliwia zamocowanie kamery do szyby, karoserii samochodu, baku motocykla lub innej płaskiej powierzchni. Daje duże możliwości zmiany perspektywy filmowania. Dodaje dynamiki do realizowanych zdjęć. Oryginalna przyssawka wytrzymuje opór powietrza do 240km/h. Mocowanie jednak nie jest rekomendowane na deskę surfingową, snowboardową i narty z uwagi na chropowatość powierzchni i brak w związku z tym stabilnego mocowania. W przypadku zamienników warto zwrócić uwagę na jakość wykonania oraz elementy ruchome. Większość zamienników dostępnych jest z głowicą statywową i umożliwia zamontowanie GoPro za pomocą adaptera statywowego. Takie rozwiązanie nie do końca spełnia moje oczekiwania, ponieważ głowicy nie da się mocno skręcić i zawsze występują minimalne luzy powodujące drganie obrazu przy większych wybojach. #5
Tripod – jedno z najtańszych akcesoriów GoPro. Umożliwia zamontowania kamery do statywu na gwint ¼ cala. Istnieje sporo zamienników – z plastiku i aluminium. Rewelacyjną jakość mają adaptery wykonane w całości z aluminium. Natomiast w wersji plastikowej warto zwrócić uwagę czy gwint wewnętrzny jest metalowy. #6
Handle bar, czyli tzw. seat post czy pole mount – uchwyt umożliwiający montaż kamery do wszelkiego rodzaju rurek o średnicy 19,5 do 35,5 mm. Używany głównie do montażu GoPro do ramy rowerowej (sztycy, kierownicy, amortyzatora). W oryginale sprzedawany jest w zestawie z adapterem umożliwiającym ograniczenie średnicy rurki do 18 mm np. kijka narciarskiego. Istnieje również większy brat Handle Bar’a – Roll Bar Mount, który można przymocować do rurek o średnicy do 6,35 cm. Dostępnych jest sporo zamienników tego typu. Jakością nie odbiegają od oryginalnych akcesoriów GoPro, jednak warto zwrócić uwagę czy w zestawie dołączona jest gumowa wstawka unieruchamiająca mocowanie po zamontowaniu. Na uwagę zasługują również mocowania wykonane w całości z aluminium. Znacząco przewyższają one jakością oryginalne akcesoria GoPro, jednak koszt ich zakupu jest dość wysoki. #7
Wrist housing – mocowanie na nadgarstek. Dzięki niemu można nosić kamerę GoPro jak zegarek. Pozwala bezpiecznie zamocować kamerę płasko nad nadgarstkiem podczas uprawiania sportów, a gdy jest potrzebna, wystarczy ją odchylić do góry. Mieści się na rękawicę i kurtkę narciarską za pomocą dołączonego paska. Idealna do surfingu, nurkowania, turystyki lub wspinaczki. Mocowanie jest często wykorzystywane do nagrywania skoków na linie bungee. Zaczęły pojawiać się już zamienniki tego mocowania, jednak w większości odbiegają one od oryginału (choć niedawno firma Telesin niemal wiernie skopiowała oryginalne mocowanie na nadgarstek). Przed zakupem zamiennika warto zwrócić uwagę, czy całość ma wystarczająco powierzchnię – im większa tym lepiej, a cała kamera będzie trzymać się pewnie. #8
Frame – tzw. ramka, która pozwala zamontować GoPro bez obudowy ochronnej. Zmniejsza wagę całego zestawu i umożliwia podpięcie dodatkowych kabli (USB, HDMI itp.) i pozwala na wysyłkę sygnału video na żywo, chłodzenie i lepszy dźwięk przy niskich prędkościach. Dużą wadą stosowania tego rodzaju rozwiązania jest duże niebezpieczeństwo uszkodzenia kamery (kurz, woda, błoto), jak i samej soczewki (uszkodzenia mechaniczne poprzez zarysowanie). #9
Akcesoria zaawansowane
European mic stands mount – jedna z ostatnich nowości GoPro, dzięki której przymocujemy ulubioną kamerę do standu mikrofonowego. Mocowanie zgodne jest z amerykańską normą 5/8 "-27. Natomiast w zestawie znaleźć można adapter do europejskiego standardu 3/8 "-16. #10
Removable Instrument Mount – kolejne akcesorium dedykowane dla muzyków. Tym razem ułatwia montaż kamery do gitary, bębnów, gramofonu, klawiatury i innych instrumentów. #11
Arm mount – czyli tzw. ramię do filmowania autoportretów. Składa się z dość długiego (ok. 30 cm) wysięgnika, który możemy zamontować do head strapa lub kasku. Dzięki niemu możemy w trybie Super View filmować nie tylko samych siebie, ale także otoczenie za nami. Dzięki arm mount można skupić uwagęna najważniejszym obiekcie w obrazie – użytkowniku. Mocowanie wykorzystywane powszechnie we wszelkiego rodzaju sporach ekstremalnych np. zjazd na linie. #12
Aluminiowe mocowanie – Dla wymagających użytkowników GoPro powstały już specjalne aluminiowe wersje mocowań. Mocowania wykonane są z wytrzymałych stopów, które obrobione zostały na maszynach CNC. Są wykonane dosyć precyzyjnie i sprawiają wrażenie solidnych. Obecnie dostępne są w sprzedaży aluminiowe śruby, przeguby, adaptery tripod oraz kilka różnych wersji mocowań do rurek i roweru. Jedyną wadą tego rodzaju rozwiązań jest ich cena. #13
Plecak Wizmount CU2pack – jeden z droższych, ale bardzo ciekawych mocowań do GoPro. Oprócz roli zwykłego plecaka, jest także wysięgnikiem do filmowania „zza pleców”. System mocowań stworzony przez nich pozwala w naturalny sposób uchwycić użytkownika w akcji z perspektywy osoby trzeciej. CU2pack dostosowuje się do każdej pozycji, a samą kamerę można bezpiecznie umiejscowić pod każdym kątem. Specjalnie zaprojektowany regulowany docisk zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo, a wszystkie ekstremalne manewry z plecakiem są stabilne. Samo mocowanie jest dość szybkie i proste, a cały wysięgnik mieści się w plecaki. #14
Mocowanie Wizmount CU2rack – jest nieco zmodyfikowaną wersją plecaka CU2pack. Dzięki niemu można zamontować wysięgnik do motocykla, łodzi czy samochodu. #15
Kite Line Mount – Uchwyt umożliwiający przymocowanie kamery do linek latawca kiteowego lub spadochronu. Umożliwia nagrywanie z perspektywy "lotu ptaka", zapewniając ciekawe ujęcia. Mocowanie jest lekkie i zapewnia montaż bez ingerencji w samą konstrukcję latawca. Mocowanie przystosowane jest zarówno do latawców cztero- jak i pięciolinkowych. #16
Rail Mount – Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak można by zamontować GoPro do pistoletu lub wiatrówki? Jest na to sposób – mocowanie przystosowane do montażu GoPro na tzw. szynie akcesoryjnej w standardzie 22 mm. Szyna akcesoryjna to element służący do montowania różnych akcesoriów do broni. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość szybkiego oraz stosunkowo prostego montażu i demontażu różnych dodatków. W nowoczesnych wiatrówkach szyna może już być zamontowana fabrycznie, ale najczęściej trzeba ją dokupić. W niektórych modelach wiatrówek istnieje możliwość montażu kilku szyn, w tym także zaawansowanych konstrukcji, zawierających w sobie kilka szyn naraz.
Szyny akcesoryjne mogą występować w paru wersjach. Ceny szyn montażowych przeważnie wahają się od kilkudziesięciu do paruset złotych. Ponieważ szyny mają różny rozstaw, podczas kompletowania sprzętu dodatkowego warto upewnić się o wymiary posiadanej szyny. #17
GoPro Cable Cam – dzięki temu mocowaniu otwierają się spore możliwości. Uchwyt służy do wykonywania stabilnych zdjęć w ruchu np. roweru zjeżdżającego z górki, za którym podąża obiektyw kamery. Uchwyt porusza się na rolkach po uprzednio rozciągniętych linkach. Najprostsze wersje nie mają napędu – wykorzystują grawitację i ukształtowanie terenu. #18
GoPro Pan/Tilt Time Lapse Mount – jak wiecie time-lapse czyli nagrywanie poklatkowe pozwala nam nagrywać obraz w trybie innym od „normalnego”. Możemy więc rejestrować nie 25 klatek na sekundę (jak dzieje się to standardowo) ale np. 1 klatkę na sekundę. W praktyce jedna rzeczywista minuta będzie trwała zamiast 60 sekund np. 2 sekundy. Efekty mogą być naprawdę ciekawe (świat przelatuje nam przed oczami). Jednak niesamowity efekt, który daje funkcja time-lapse można zwielokrotnić poprzez wprowadzając samą kamerę w ruch, pamiętając jednak o tym, że ruch ten musi posiadać dwie cechy: płynność (musi odbywać się ze stałą prędkością) oraz następować w jednym kierunku bez drgań. Istnieje kilka mocowań używanych przez profesjonalistów do tworzenia zdjęć w technice time-lapse. Najprostsze rozwiązania bazują na mocowaniu, które wykonują samodzielny obrót o 360 stopni w ciągu 60 minut. #19 Nieco bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest slider do zdjęć poklatkowych. Tańsze wersje wykorzystują siłę bezwładności i grawitacje. Droższe – napęd elektryczny. Zazwyczaj ma postać szyny ulokowanej na statywie czy innego rodzaju mocowaniu. #20
Spinning Helmet Mount – jedno z ulubionych urządzeń do mocowania GoPro na kasku. Jazda z czymś takim zapewne wymaga dodatkowych umiejętności, ponieważ cały wysięgnik jest ruchomy i porusza się 360 stopnii wokół własnej osi. Tutorial jak wykonać tego rodzaju rozwiązanie znaleźć można na stronie GoSpin 360. #21
A kamera na głowie Michaela Schumachera zadziałała jak młotek w czasie upadku…
@lemiel a miał? Nie wiedziałem. Kamera pewnie przeżyła. Z głową Schumiego gorzej.
http://www.sport.pl/F1/1,96296,15473632,F1__KameranakaskuSchumacherazadzialalajakmlotek.html
migawką mi przeleciało przed oczami.
@lemiel rzeczywiście. Ale tam jest po części wypowiedź renomowanego producenta kasku. Coś czuje że to próba wybielenia się, bo jednak te kaski ich nie są tanie, a nie zadziałały.
Przyda się na ekstremalne wypady, by uchwycić te niesamowite chwile 🙂