BIO
Jestem poszukiwaczem prawdy. Spaceruję tam i z powrotem i poszukuję prawdziwej prawdy. Kontempluję życie. Fotografuję. Podróżuje. Zadaję pytania. Robię to co lubię i jestem wolnym człowiekiem.
ARCHIWUM

Wszystkie prawdy, które wam tutaj wyłożę, są bezwstydnymi kłamstwami.

Przyszłość jest piękna. Jak rozwój technologii informatycznych zmieni nasze życie za 30 lat?

Łatwiej będzie zrobić sztucznego profesora niż kierowcę buldożera
Herbert Simon, pionier AI i laureat nagrody Nobla.

Przewidywanie przyszłości jest zawsze trudne. Można by się kierować jedną z moich maksym życiowych, która brzmi „To, że nie udało ci się do tej pory nie znaczy, że się nie uda w przyszłości”. Czy nie zastanawiałeś się jak będzie wyglądał świat za 10, 20, czy tez 30 lat? Jak się zmieni w skutek rozwoju technologii? Jaki to będzie miało wpływ na biblioteki, książki, na nas samych?

To jak to jest trudne wskazuje nam Reguła Silicon Valley (Doliny krzemowej), by nie robić planów na dłużej niż dwa lata. Nie sposób jest przewidzieć tak naprawdę jak dokładnie zmieni się i w jakim kierunku podąży technika i ludzie, którzy ją tworzą.

10 lat temu nikt nie przewidywał, że Internet i telefony komórkowe będą tak ważne. Nikt nie snuł wielkich planów na takie tematy jak banki internetowe, elektroniczne płatności, Web 2.0 itd.…

Przyszłość będzie jeszcze dziwniejsza niż możemy przypuszczać, a zmiany są coraz szybsze, tempo będzie nadal rosło. Dokąd to doprowadzi?

Krótki kalendarz wydarzeń ważnych dla zrozumienia przyszłości.

  • 12 mld lat temu: Big Bang: powstaje Wszechświat;
  • 4-4.5 mld: Powstaje Ziemia.
  • 3.8 mld: Najstarsze bakterie.
  • 600 mln: Eksplozja form życia.
  • 40.000r. p.n.e.: Rozprzestrzenia się Homo Sapiens Sapiens
  • 5.000r p.n.e.: Pierwsze pisane dokumenty
  • 500r: Świat pełen jest magii,
    zaraza zabija całe wioski i miasta.

Przyspieszenie…

1543  

Kopernik, początek rewolucji naukowej

1687

Newton, początek szybkiego rozwoju fizyki

1859

Darwin, rewolucja teorii ewolucji

1888

H. Hertz, odkryto fale radiowe

1925

Odkryto mechanikę kwantową, podstawę rewolucji technologicznej (podstawa rozumienia zjawisk półprzewodników, obwodów scalonych i wszystkiego, co się składa na budowę komputerów.

1940-1949

Zbudowano pierwsze komputery

1947

Wynaleziono tranzystory

1959

Wynaleziono obwody scalone

1971

Pierwsze mikroprocesory

1981

IBM PC, i 3 lata później Apple Macintosh, zmieniają wyobrażenie o komputerach

1994

Pojawia się WWW (CERN, NCSA);
Rządy USA, W. Brytanii, Japonii i Nowej Zelandii zakładają serwery WWW,
w Internecie szybko pojawiają się sklepy, banki i stacje radiowe.

1995

Firmy Internetowe pojawiają się na giełdzie;
po 10 latach prac badawczych powstaje CyCorp, firma pracująca nad technologią "zdrowego rozsądku" w oparciu o system ekspertowy dysponujący "globalną ontologią".

1997

Moc obliczeniowa komputerów wzrasta do poziomu 1/10.000 Ludzkiego mózgu.
Kasparow przegrywa z Deep Blue, wielu ludzi nie może w to uwierzyć;
komputery dowodzą twierdzenia, z którymi nie radzą sobie matematycy;
komputery coraz lepiej rozpoznają twarze (Polska policja posiada program do rozpoznawania twarzy na podstawie obserwacji z kamer wideo) i zamieniają mowę na tekst.

1998

  • Bezprzewodowe notesy PDA (Personal Digital Assistant) współpracują z telefonią komórkową;
  • Po 3 latach rozwoju WWW jest wszędzie;
  • Transakcje pomiędzy ludźmi a systemami sterowanymi głosem stają się częste (pierwsze transakcje potwierdzane głosowo);
  • Bazy danych przyjmują polecenia głosowe, są już komercyjne systemy do dyktowania tekstu;
  • Samochodowe systemy nawigacyjne używają komputerowych map i GPS;
  • Komputer prowadzi samochód bez udziału człowieka przez całe USA ze średnią szybkością 70 mil/h;
  • Nieudane próby wprowadzenia elektronicznych książek – niedojrzała technologia

1999

  • Inicjatywa UE budowy społeczeństwa informacyjnego (eEurope),
  • Internet uważany jest za kluczowy czynnik wzrostu;
  • Sprzedaż firmy Intel przez WWW osiąga 1 mld $/miesiąc.
  • Ewoluujące wirtualne Babyz (sztuczna inteligencja w grach)
  • Awatary o sztucznych "osobowościach" pojawiają się w laboratoriach;
  • pierwsze roboty – zabawki, pieski AIBO;
  • superkomputery o szybkościach 1012 op/sek i pamięciach 10 GB RAM, rzędu 1/1000 ludzkiego mózgu.
  • Pierwsze eksperymenty pokazujące możliwość zbudowania kwantowego komputera;
  • Przeszczepiono głowę małpie, można będzie przeszczepić głowę człowiekowi;
  • Implanty do nerwu ucha stosuje się rutynowo;
  • Sztuczne siatkówki (aktualnie testy kliniczne)
  • Bezpośrednie podłączenie kamery do kory wzrokowej;

2000

  • Zakończono 5 lat przed planowanym czasem mapowanie ludzkiego genomu; dla bioinformatyki moc komputerów to prawie wszystko;
  • Komórki macierzyste wszczepione do mózgu zamieniają się w neurony;
  • Urządzenia gospodarstwa domowego (lodówki, mikrofalówki) podłączone do Internetu;
  • Automatyczne tłumaczenie stron WWW pomiędzy wieloma językami (niezłe, chociaż niedoskonałe);
  • Kurtki z wbudowanymi komputerami (Levis i Philips) i projekcją obrazu na siatkówkę;
  • W Internecie można porozmawiać z wieloma (niezbyt inteligentnymi) botami, np. Johnem Lennonem;
  • AI wykorzystywane jest w coraz większym stopniu w grach;
  • Okulary 3D do oglądania wideo i gier komputerowych (obraz rzutowany na siatkówkę);
  • Roboty tworzą roboty, obserwowane w środowisku i automatycznie ulepszane przez programy oparte na algorytmach ewolucyjnych;
  • Grupa Andersena (Caltech) podłącza obszar kory ciemieniowej odpowiedzialny za planowanie ruchu (Parietal Reach Region) mózgu małpy do komputera; wcześniej sterowano w ten sposób ruchem ramienia robota na odległość 900 km.
    pierwsze roboty rozpoznające emocje i reagujące w emocjonalny sposób;
  • Co sekundę rodzi się 500 mln tranzystorów (koszt jednego ok. 1/10.000.000 $) i 10 mld neuronów; wkrótce proporcje się odwrócą. Koszt produkcji 1 tranzystora jest mniejszy niż koszt drukowania 1 litery.
  • W niektórych dziedzinach nauki ponad 90% czytanych prac pochodzi z Internetu; doskonałe archiwa specjalistyczne automatycznie indeksują wszystkie dostępne w Internecie prace oceniając je według liczby cytowań;

2001

  • Pokazano system komputerowy tłumaczący na żywo z dokładnością 90%;
  • IBM skonstruował 7-bitowy komputer kwantowy;
  • Telefony, palmtopy, samochody rozpoznają proste polecenia słowne;
  • Technologie "cyfrowego papieru" i polimerowych ekranów obiecują doskonałe wyświetlacze grubości kartki papieru;
  • Plany książki z kartkami z cyfrowego papieru zawierającej całą Bibliotekę Kongresu USA (ok. 20 TB tekstu).
  • Pojemności dysków komputerowych rosną szybciej niż zawartość danych w podręcznych komputerach
  • W Japonii wprowadzono 3 generację telefonii komórkowej: integruje telefony, podręczne notesy, kamery cyfrowe, odtwarzacze muzyczne, dostęp do Internetu;
  • W USA 40% ludzi słucha radia przez Internet;
  • Mózg węgorza kontroluje ruchy robota; układy biologiczne sprzęgane są ze sztucznymi w nadziei ominięcia paraliżu.

2002-2007

  • Pojawia się pokolenie "always on", zawsze w wirtualnym otoczeniu; komputery w ubraniach staną się powszechne w bogatych krajach;
    zapis zdarzeń całego życia staje się realny;
    czujniki monitorujące zdrowie znajda się w toaletach i koszulach (life shirts);
  • Pojawią się infosystemy personalne, podobne do samochodowych, dostarczające przez okulary projekcyjne informacji, np. przewodniki miejskie;
    pierwsze gry wirtualnej rzeczywistości z 3-wymiarową grafiką, efektami zapachowymi i dotykowymi;
    dyktowanie tekstu staje się powszechne; pojawią się przystawki do telefonów tłumaczące na żywo;
  • Nareszcie pierwsze użyteczne roboty domowe do prostych prac typu sprzątania czy pomagania osobom niesprawnym;
    prosty dialog z komputerem wyposażonym w "zdrowy rozsądek", w eksperymentalnych systemach z rozpoznawaniem gestów i prozodii;
  • Pierwsze programy typu "osobisty awatar" wysyłane, jako agenci programowi znający nasze upodobania i reprezentujący nas w wielu sytuacjach.
  • W Japonii montuje się czujniki informujące o stanie zdrowia (min w toaletach)
  • Znacznie postępy w sprzężeniu mózgów zwierząt i komputerów, można grać z komputerem szybciej niż używając klawiatury; małpy sterujące myślą kursor na ekranie uczą się działania bez ruchów rąk.
    Powstają pierwsze projekty globalnych symulatorów mózgu.
  • Percepcja i kontrola ruchu to bardzo złożone problemy, wymagające ogromnych mocy obliczeniowych.
  • Sprawdzanie cen w sklepach np. skąpiec, ceneo

2008-2010

  • Technologia zdrowego rozsądku pozwala na wyszukanie dowolnej informacji i inteligentne odpowiadanie na dowolne pytania;
  • Komputer za 1000$ osiąga wydajność rzędu 1/1000 mózgu (1012 op/s) a superkomputery szybkością dorównują mózgom; komputery stają się niezbędnymi partnerami w podejmowaniu decyzji;
  • Tłumaczenie na żywo (przez telefon lub PDA) używane będzie rutynowo;
  • Media, telekomunikacja i technologie informatyczne są ściśle połączone, większość czasu spędzamy w otoczeniu urządzeń podłączonych do sieci;
  • Pierwsze serwery WWW 3D pokazują możliwości cyberprzestrzeni i teleimersji;
    większość transakcji w elektronicznych sklepach i urzędach zachodzi pomiędzy człowiekiem i awatarem;
  • Tradycyjne nauczanie zastępowane jest systemami automatycznymi;
    muzycy nagrywają płyty ze sztucznymi jamerami;
    pierwsze roboty-zabawki i roboty opiekuńcze rozpoznające i wyrażające całą gamę emocji;
  • "exoszkielety" nakładane do wspomagania cięższych prac fizycznych;
  • Pojawiają się chimery powstałe w wyniku zabaw genetycznych;
  • Opanowanie wszystkich wirusów (HIV)
  • Niewidomym, głuchym, sparaliżowanym i furiatom wszczepia się coraz więcej elektroniki do mózgu;
  • Młode pokolenie nie ma czasu na czytanie książek: informacja dociera na żądanie, na rynku jest bardzo dużo filmów generowanych komputerowo przez małe studia filmowe;
  • Ekonomia krajów rozwiniętych kwitnie, chociaż brakuje projektantów awatarów
  • Profesor i nauczyciel robot
  • Systemy improwizujące muzykę, sztukę na żywo

2011-2020

  • Za 1000 $ kupić można komputer dorównujący mocą obliczeniową ludzkiemu mózgowi; sztuczne mózgi przestają być fantazją;
  • Komputery podejmują większość decyzji lepiej niż ludzie;
  • Wszystkie materiały kiedykolwiek wydrukowane dostępne są na zawołanie przez bezprzewodową supersieć;
  • Komputery kwantowe rozwiązują zagadnienia niedostępne naszym umysłom;
  • Rozpoznawanie gestów, nastrojów i emocji pozwala na naturalną komunikację z artilektami;
  • Cyberprzestrzeń jest podstawowym medium komunikacji pomiędzy ludźmi i z artilektami;
  • Okulary 3D stwarzają złudzenie rzeczywistości;
  • Pojawiają się interfejsy wrażeń dotykowych;
  • Bezpośrednia integracja z mózgiem pozwala na rozszerzenie doznań zmysłowych i możliwości poznawczych (rozpoznawanie emocji)
  • Komputery wbudowane są we wszystko i przestają być widoczne;
  • Świat pełen jest inteligentnych przedmiotów;
  • Komputery projektują nowe, które projektują następne
  • Roboty o różnych kształtach spotyka się na każdym kroku;
  • Pojawiają się komputerowi artyści;
  • Udział ludzi w odkryciach staje się coraz mniejszy, teorie układów biologicznych są zbyt skomplikowane dla ludzi;
  • Rozwijają się związki emocjonalne pomiędzy ludźmi i awatarami;
  • Tylko niewielka część ludzkości bierze udział w szybkim rozwoju.

2030-2050

  • Za 1000 $ można kupić komputer (kwantowy?) O mocy rzędu 1000 mózgów;
  • 3 wymiary są mało interesujące – ewolucja myśli przenosi się w światy wielowymiarowe;
  • Roboty uczą się szybko a nowa wiedza staje się niezrozumiała dla ludzi;
    większość interakcji zachodzi pomiędzy sztucznymi osobowościami;
  • Upowszechniają się bezpośrednie połączenia z mózgiem, implanty i sterowanie myślami;
  • Dzięki implantom wirtualna rzeczywistość nie różni się od wrażeń realnych;
  • Maszyny przechodzą test Turinga i twierdzą, że są świadome i większość ludzi to akceptuje (prawny status cyborgów)
  • Cała sfera produkcji i większość usług jest w pełni zautomatyzowana;
  • Osobowości ludzkie mieszają się ze sztucznymi – osiągnięta zostaje całkowita rozszerzalność umysłu, praktyczna nieśmiertelność.
  • Większość ludzi przekształca się w cyborgów;
  • Formy postrzegania i przeżywania świata staną się zupełnie niepodobne do pierwotnych;
  • Być może przeprowadzka z umysłu do umysłu sztucznego i odwrotnie będzie możliwa, być może sprzężenie pomiędzy umysłami stanie się na tyle silne, by powstał jeden umysł…

I co o tym wszystkim myślisz? Zaskakujące? Wizja przyszłości jest bliższa niż ci się wydaje. Chcę tego dożyć.

Tekst powstały na podst. wykładu Kognitywistyki na UMK w Toruniu

24 komentarze

  1. Piotr Pyclik

    Czytałeś może Perfekcyjną niedoskonałość Jacka Dukaja? Autor ukazuje tam świat, w którym, w dużym uproszczeniu, ludzkie umysły funkcjonować mogą na gruncie wirtualnej rzeczywistości. Też chciałbym dożyć czegoś takiego.

  2. Gadałem z kolesiem od Kognitywistyki. Twierdził że w bardzo niedalekiej przyszłości człowiek będzie niesmiertelny, a na pewno będzie mógł śmiało zyć 120 lat i to już w naszym pokoleniu

  3. 120 lat? A co z przeludnieniem planety? I najważniejsze pytanie: co na to ZUS? 😉

  4. @jam łasica przewiduje się zmniejszenie przyrostu naturalnego (planuje się o wiele więcej produkować tranzystorów na minutę niż tworzy się neuronów w tym czasie)… przypuszczam ze problem sam się rozwiąze. zmienią się priorytety ludzkości, po co komu dzieci… będą roboty

  5. hmmm… przestrzegałbym przed zaakceptowaniem „prawnego statusu cyborgów” (wkrótce napiszę o tym szerzej). W każdym bądź razie taki krok byłby samobójczy z punktu widzenia ludzkości. Chyba, że chcemy aby nasi potomkowie byli atrakcją turystyczną pokazywaną w rezerwatach.

  6. @hannibal w Japoni coś takiego już stworzyli, ale właśnie tam powstało coś na zasadzie zakazu zrównania robotów z ludzmi pod względem statusu

  7. Przecież cyborgi to ludzie, tylko z jakimiś implantami, więc IMHO nie trzeba zrównywać ich praw

  8. @jam łasica no ale powiedzmy że ktoś ma wszystko sztuczne oprócz mózgu to myślisz że powinien być traktowany na równi?

  9. oczywiście – wiele zależy od dokładnej definicji cyborga, a ściślej od tego, czy to komputer z biologiczną powłoką, czy biologiczny mózg wyposażony w cybernetyczne organy… w każdym razie chodziło mi o nowy rodzaj świadomości (nieludzkiej), który być może wytworzymy – nadawanie mu ludzkich praw może być krokiem samobójczym

  10. Jeśli mózg jest „oryginalny”, to oczywiście, że na równi. A co, miałyby być w sklepach tabliczki: „Cyborgów nie obsługujemy”, albo jakieś obozy koncentracyjne dla cyborgów? 😉

  11. Cyborg musiałby być obsługiwany, choćby wtedy, gdybym wysłał go po zakupy… 🙂 Ale wolałbym wiedzieć, że w każdej chwili, gdy będzie mi to odpowiadać, będę mógł go wyłączyć albo dajmy na to – zresetować.

  12. 1. Brak źródeł.
    2. Dorównanie mózgowi przez komputer? Jeśli masz na myśli systemy eksperckie udające inteligencję, to bardzo możliwe. Jeśli chodzi o same komputery — patrząc na plany producentów hardware’u nie wydaje mi się to możliwe. Zbyt odmienne zasady działania, moc obliczeniowa tego nie przeskoczy.
    3. Ostatnie dwa przedziały czasowe faktycznie trącą Dukajem. 😉

  13. wpisy na joggera będzie można telepatycznie dodawać ;D ale tak serio to super byłoby dożyć i takie cuda zobaczyć 8)

  14. @plejeru ten koleś który prowadził z tego wykład w latach 80 napisał, że w przyszłości dużą rolę będą odgrywały komputery przenośnie polegające na tym, że będą o wiele mniejsze od zwykłych stacjonarnych.

    Ludzie z branży przeczytali jego pracę naukową i stwierdzili że jest to niemożliwe bo rynek tego nie wymaga. śmieszne bo eksperci uznali jednak małe komputery za marny substytut dużych

    i wydaje się że to i tak najbardziej lightowy scenariusz

  15. No cóż. Nie zgodzę się napewno z punktem o wyeliminowaniu wirusów. W 1969 ogłoszono postulat o ostatecznej wygranej z chorobami zakaźnymi (z okazji odkrycia antybiotyków), jak widzimy dzisiaj, była to totalna bzdura. Wirusy ewoluują zbyt szybko, żeby powiedzieć, że się ich pozbyło. Może ktos wynajdzie superantybiotyk, ale nie liczyłabym na to zbyt mocno.
    Takie przewidywania przyszłości zawsze przypominają mi program telewizyjny z okazji nowego milenium, w którym pokazane były filmiki i słuchowiska radiowe, w których ludzie żyjący w latach 70. wypowiadali się jak będzie wyglądać życie w naszych czasach. Oprócz mieszkania na innych planetach wymieniali też całkowite zastąpienie ludzi przez roboty (w pracy, na zakupach, przy gotowaniu i sprzątaniu)
    Jak widać od czasów Philipa Dicka nasze przewidywania nie zmieniły się wcale tak diametralnie jakby się mogło wydawać.
    Ale i tak czekam z niecierpliwością na kolejne odkrycia.

  16. @anoriell dlatego nie można planować na więcej niż 2 lata, z drugiej jednak strony to że nauka powoduje rozwiązywanie coraz to nowszych problemów to normalne, to że odkrycia i technologia coraz bardziej przyspiesza też normalne. złoty wiek właściwie jest teraz…

  17. Ostatni punkt – przypomina mi sie End of Evangelion, brr… Tylko, ze tam owe ‘scalenie’ bylo przeprowadzone pod katem bardziej biologiczno-metafizycznym.

    W sumie czytaja calosc, mam pewne skojarzenia z jednym polskim systemem RPG, Idee Fixe 😉

  18. Jeśli chodzi o lata 70. to był wtedy w TVP taki serial sf „Kosmos 1999”, fabuły dokładnie nie pamiętam, ale ta data była wtedy tak odległa, iż wydawało się, że wizje z tego serialu mogą się spełnić… Takie prognozowanie nieuchronnie narażone jest na śmieszność. Wystarczy obejrzeć filmy sf o lotach na odległe planety, w których monitory pokładowych komputerów są wypukłe i monochromatyczne… Jednak ćwiczenie wyobraźni jest jak najbardziej wskazane 🙂

  19. a więc wejdziemy na tego linka za kilka lat i porównamy co jest i zweryfikujemy prognozy na przyszłość

  20. A potem nastąpił proces B166ER – pierwszej maszyny która podniosła rękę na swoich stwórców. Zapadł wyrok – człowiek ma prawo zniszczyć swoją własność. B166ER stwierdził że nie chce umierać. Zdecydowano o zniszczeniu wszystkich jego rodzaju. Nastąpił Marsz Miliona Maszyn. Wydaleni z ludzkości, maszyny szukały swego szczęścia w swojej ziemi obiecanej w kolebce ludzkości. W ten sposób powstał nowy naród. Maszyny ochrzciły go „Zero-Jeden”. Gospodarka ludzkości załamała się wobec możliwości Zero-Jeden. Przywódcy świata zdecydowali o przerwaniu stosunków z Zero-Jeden. ONZ zdecydowało o sankcjach wobec Zero-Jeden i blokadzie regionu. Ambasadorom Zero-Jeden nie udzielono głosu na zgromadzeniu ONZ.

    Zero-Jeden zostało zbombardowane bombami atomowymi, ale w przeciwieństwie do swoich praprzodków i ich wątłych ciał, maszyny nie obawiały się skutków bombardowania. Wojska Zero-Jeden wyruszyły we wszystkich kierunkach, a ludzkość krok po kroku poddawała swoje terytoria. Przywódcy świata podjęli najbardziej desperacki krok w historii – zniszczenie nieba i zablokowanie maszynom dostępu do światła – ich głównego źródła energii. Jednak maszyny były zwycięskie. Szukając alternatywnego źródła – bioelektrycznych, termalnych i kinetycznych energii ludzkiego ciała – oto esencja Drugiego Renesansu.

    Animatrix – The Second Renaissance Kto nie widział niech koniecznie zobaczy.

  21. Spoko, ale to trochę popłuczyny po Asimovie. 😉

  22. Dlaczego wszyscy boją się AI tak?! Nie rozumieć, za dużo Animatrix’a, Ghost in the shell etc :). IMO to nie jest żadne zagrożenie.
    Koval, nie uzględniłeś jednej ważnej w miarę rzeczy jakim jest nanotechnologia, to może być całkiem coolaśne :). A co do rzeczywistości wielowymiarowych to raczej niestety nie przyjmie się. Wiele osób ma problemy z zrozumiemiem budowy hyperszescianu, a większe struktury wielowymairowe mogą po prostu zakłucić działanie mózgu. OF: mógłbyś dodać do podglądu komentarzy emotionki :).

  23. @wh1t3en uwzględnione jest… krótko ale jest – mikroczujniki w ciele każdego którę będą podawały stan twojego zdrowia. a co do sond które diagnozują choroby to już chyba się to stosuje. jeżeli rozumujemy tą drogą, bo to że nanotechnologia ma możliwość tworzenia silników z atomów to też wiem, ale nie ma to bezpośredniego odniesienia na ciało człowieka

  24. Moim zdaniem lekarstwo na HIV powstanie później niż w 2010r. A co do równości ludzi i robotów, to kto wie czy w przyszłości ludzie nie będą wiązać się z robotami w legalnych związkach ( Kiedyś nie akceptowano związków homoseksualnych, a teraz są one coraz bardziej powszechne)

Skomentuj.