BIO
Jestem poszukiwaczem prawdy. Spaceruję tam i z powrotem i poszukuję prawdziwej prawdy. Kontempluję życie. Fotografuję. Podróżuje. Zadaję pytania. Robię to co lubię i jestem wolnym człowiekiem.

Wszystkie prawdy, które wam tutaj wyłożę, są bezwstydnymi kłamstwami.

Canon Legria HF 200 – test kamery

Tak jak wspominałem kilka wpisów wcześniej – dorobiłem się kamery. Po długich namysłach i analizach, wybór padł na Canon Legria HF 200. Wiele osób polecało mi kamery marki Sony. Znając ich populistyczne i marketingowe praktyki od razu coś mi nie pasowało. Dosyć że najnowsze modele ich kamer posiadają ekran dotykowy, to legitymują się stabilizacją. W dodatku są tańsze. Zainteresowawszy się temat zacząłem o nich czytać. Okazało się że nie dość że liczba efektywnych pixieli dla obrazu Full HD jest zdecydowanie za niska, to obraz wyjściowy po weryfikacji nie był tak fajny jak początkowo mogłoby się wydawać. Kamery Sony z zewnątrz wyglądają ładnie, ale tzw. flaki to typowa zabawka dla niedoinformowanych klientów, którzy dają się nabijać w butelkę odświeżonymi modelami kamer. Interpolowane Full HD zupełnie mnie nie interesuje.

Jak to wygląda w Canon Legria HF 200? Oto dane techniczne:

  • kamera cyfrowa Flash
  • rozdzielczość: 3,3 megapiksela
  • filtr kolorów podstawowych RGB
  • zoom optyczny: 15x
  • cyfrowy zoom: 300/60x
  • ogniskowa: 4,1-61,5 mm
  • minimalna odległość ogniskowania: około 10 mm
  • optyczna stabilizacja obrazu (OIS)
  • średnica filtra: 37 mm
  • procesor obrazu: DIGIC DV III
  • technologia wykrywania twarzy
  • 2,7-calowy, panoramiczny ekran LCD obracany
  • minimalne natężenie światła około 0,4 luxy
  • joystick
  • 13 programów tematycznych
  • balans bieli: światło, cień, pochmurno, żarówki, fluorescencyjne
  • szybkość migawki: 1/2000 sek.- 1/2 sek.
  • efekty zdjęcia
  • funkcje niestandardowe: jasność, kontrast, ostrość, głębia kolorów
  • zdjęcia podczas nagrywania
  • histogram
  • samowyzwalacz: 10 i 2 sek.
  • X.v.Color
  • nośniki pamięci: Secure Digital Card SD, SDHC
  • Dolby Digital
  • wbudowana lampa
  • typ akumulatora: litowo-jonowy

Złącza :

  • wejście słuchawkowe
  • wejście dodatkowego oświetlenia
  • wejście mikrofonu
  • wejście mini USB
  • wejście AV
  • wejście komponentowe
  • wejście mini HDMI

Jakoś obrazów jest bardzo dobra. W kamerze zainstalowano procesor Digic DV III przez co obraz jest dynamicznie przetwarzany. Liczba efektywnych pikseli przy nagrywaniu materiału wideo plasuje się na poziomie 2,9mln (minimum o którym można mówić o Full HD to około 2,1mln) Procesor zdolny jest do wykrywania twarzy co w znacznym stopniu ułatwia ostrzenie podczas portretowania. Trochę zastrzeżeń początkowo miałem w stosunku do obrazu nocnego. Na szczęście producent zaoferował tryb filmowy który w połączeniu z trybem 25p bardzo dobrze się spisuje i na obrazie nie widać widocznych, rażących szumów. Maksymalna kompresja jaką uświadczymy podczas filmowania to 24mb/s. To bardzo dobry parametr. Wymaga jednak szybkiej karty SDHC. Filmy kodowane są kontenerem AVCHD. To stosunkowo nowy standard stosowany w kamerach cyfrowych dający nowe, lepsze algorytmy kompresji. Niestety ma swoją wadę – pliki dostajemy w rozszerzeniu MTS przez co nie mamy możliwości montażu nagranego materiału bezpośrednio w prostych programach takich jak Windows Movie Maker. AVCHD na starszych komputerach może sprawiać wiele problemów. Głównie chodzi o płynność odtwarzania obrazu. Wynika to z tego że wymaga wsparcia sprzętowego karty graficznej. Najnowsze karty grafiki obsługują HD. Zarówno nVidia jak i Ati posiadają odpowiednią technologie wykorzystywaną do tego celu.  Na efekty przycinania obrazu też jest rada – należy zaopatrzyć się w odtwarzacz Power DVD. Obsługuje on wsparcie sprzętowe w stosunku do odtwarzanych materiałów wideo.

Canon Legria HF 200

Jak wiadomo Canon słynie jako doskonały producent lustrzanek i profesjonalnych obiektywów. Przy wyborze kamery próbowałem się i tym sugerować. Średnica obiektywu wynosi 37mm co jest standardem w tej klasie kamer. Czasami spotykane są większe średnice. I pod tym względem nieco ubolewam. Oczywiście posiadam stabilizację, która w przeciwieństwie np. do Sony CX155 jest optyczna. Daje to o wiele więcej możliwości nagrywania. Obraz wg mnie nie drga mocno nawet na największym zakresie ogniskowej przez co zachowuje dobrą jakość i ostrość. O możliwościach rozszerzenia pakietu optyki w Canonie napiszę pod koniec.  

Z dodatkowych funkcjonalności jakie daje Canon Legria HF 200 i które całkiem przypadły mi do gustu należą:

  • Możliwość ustawienia czasu migawki
  • Możliwość ustawienia wartości przesłony (zaczynając od F1,6 do F8)
  • Tryb filmowy
  • Tryb 25p
  • Wykrywanie twarzy (całkiem sprawne, na razie udało mi się przetestować do 3 twarzy jednocześnie)
  • Ręczne doostrzanie obrazu (w praktyce, przy szybkim filmowaniu nie jest wykonalne korzystać z tej funkcji)
  • 16:9
  • Dzwięk w AC-3
  • XV Colour  (coraz więcej kart graficznych i telewizorów oferuje ten standard. Kolory są o wiele żywsze. Jeśli jednak nie posiadamy urządzeń wspierających ten standard lepiej z tej funkcji kamery nie korzystać)
  • Zdjęcia seryjne, do 25 zdjęć na sekundę

Omawiając baterie trudno powiedzieć coś ponad standard. Bateria jak na razie pozwala mi na filmowanie w trybie ciągłym przez dokładnie 100 min. Natomiast w trybie oglądania filmu mamy do dyspozycji około 170 minut. Wynik ten jest średni. Bez dodatkowego akumulatora raczej się nie obędzie. Niestety mimo, że Canon wygrywa standardem SD jeśli chodzi o karty pamięci (niskie ceny) to z dodatkowymi bateriami trochę pokpił sprawę. Najtańszą dedykowaną do modelu HF 200 znalazłem za około 220zł. Jak widać cena peryferiów jest znacząca. Można się oczywiście posiłkować zamiennikami baterii dedykowanych. Zamiennik taki można nabyć w przedziale 40-90zł. Ich cena zależy przede wszystkich od pojemności, wskaźnika naładowania baterii oraz tego czy można akumulator ładować tą samą ładowarką Canona czy zewnętrzną, przeznaczoną specjalnie do tego celu.

Canon Legria HF 200

Jeśli mowa o możliwościach rozszerzenia kamery to mocno jestem zainteresowany wykorzystaniem odpowiednich konwerterów. Głównie szerokokątnych. Najlepsi producenci tego rodzaju sprzętu to King i Raynox. Konwerter daje nam wtenczas możliwość podpięcia filtrów 52mm (w moim przypadku polaryzacyjnych). Dodatkowo Canon Legria HF 200 daje możliwość podpięci dodatkowego mikrofonu i lampy. Kamera obsługuje karty SDHC do pojemności 32gb. Całkiem sporo.

O zaletach już było. Teraz trochę wad:

  • Problem z ostrością przy maksymalnym 15x zoomie (tylko przy maksymalnym wyciągnięciu optyki)
  • W niektórych trybach może być problem z szumami, trzeba wtedy przejść na ustawienia programowalne
  • Krótki czas pracy baterii
  • Dla niektórych problemem może być brak wizjera
  • Podobno dołączone oprogramowanie (nie wiem, nie instalowałem)
  • Zbyt lekka i mała (dobra wiem, to zaleta… ). Waga to zaledwie 300g.

Na koniec film testowy w nocy i w dzień:

Muchy – Przeznaczenie

W filmach nie modyfikowałem kontrastu i kolorów. Nagrywane w trybie kinowym (bladsza kolorystyka).

34 komentarze

  1. fajne. ja się ni znam za bardzo 😛 ale jakość obrazu dobra, czysty i wyraźny obraz.
    i sama łapie ostrość?

  2. @Magic tak. Masz instant autofocus który jest w miare ok, wyszukuje twarze i ustawia na nich ostrość oraz standardowy autofocus

  3. U mnie tego typu sprzęty odpadają od razu, dlaczego?
    Koval masz podobny problem, do mojego czyli zbyt trzęsące się ręce co eliminuje mnie jako kamerzystę. Podobnie jak Ty lubię cięższe sprzęty (dlatego mam Sony a100 z dość ciężkim obiektywem makro).

    Dobry bajer, ale dla tego komu staje się potrzebny (a na imprezach wiadomo – ręce jeszcze bardziej się trzęsą :D)

  4. @Paolo bez stabilizacji była by totalna masakra. Dlatego jestem fanem stabilizacji optycznej na siłownikach.

    Mam zamiar wejść na wyższy poziom kreatywności. Ale już widze że do edycji HD będzie potrzebna dobra grafika i ew. lepszy procek

    A i tak najwięcej kręcić się powinno na statywach ew. szelkach, ale to przy ciężych kamerach lepiej się sprawdza. Tu by to wyglądało zbyt komicznie. Dlatego statyw jest całkiem ok. Musze pomyśleć o jakimś jeszcze małym, kompaktowym statywie „stołowym”

  5. Z ciekawości, jak to jest z tymi konwerterami szerokokątnymi w HF200? Bo u mnie, w HF100, może się zdarzyć, że konwerter będzie przysłaniał „okienko” i-AF a wtedy może być ciężko z ostrzeniem… 😉

  6. @mls no właśnie canon ma też swoje konwertery dedykowane i one nie powinny przesłaniać. Te inne mogą, ale całego czujnika chyba nie zasłonią. Trzeba by to sprawdzić dokładniej. Ale po coś te gwinty zrobili

  7. Dzięki za filmik. Czegoś takiego szukałem. Nocne zdjęcia na prawdę są niczego sobie. Odbiegają tylko nieznacznie od mojego ideału 😉 Za to dzienne wyglądają koszmarnie. Odwzorowanie kolorów jest tragiczne i ta aberracja. Mógłbyś coś w 25p wrzucić?

  8. @a_patch chcesz w full hd? to masz kilka postów niżej post o tytule „woda” ale tam nie ma kolorów zbyt duzo. Natomiast co do tego materiału to pochmurno strasznie wczoraj było, autobalans na ustawieniach. To też mogło mieć wpływ. Na razie czekam na jakąś lepszą pogode, ale ciągle pada i jest ciemno. W opcjach są jakieś opcje do kolorów ale jeszcze ich nie ruszyłem.

  9. @koval, widziałem tę wodę, miałem nadzieję na coś z życia. Czy ta kamera ma tryb slow motion?

  10. @a_patch trzeba poczekać na lepszą pogodę bo w takich warunkach trudno coś sensownego zrobić na zewnątrz. Slow motion nie. Szkoda, ale chyba mało która w tej klasie ma. O ile w ogóle jakaś ma. Wydaje mi się ze slow motion będzie w tych super extra hiper drogich za około 4k PLN w górę

    http://www.youtube.com/watch?v=7nd9RwfgD90 nie wiem jak to zrobili na hf200 że nie widać przeskoku klatek…

  11. Nie wiem, czy czytałeś, w komentarzach ktoś napisał, że slow motion zrobili w Adobe Premiere CS3 🙂

  12. @car wiem wiem już sprawdziłem o co chodzi. to taki slow motion co oblicza dodatkowe klatki aby obraz był płynny. pogarsza to troche jakość obrazu [rozdzielczość]. ale jak widać całkiem ok. ja używam akurat Pinnacle Studio 14 HD ale mi EEE nie nadąża, stacjonarka lepiej sobie radzi z edycją HD (karta grafiki trochę pomaga)

  13. Sam przymierzam się do zakupu tej kamery, tyle że z tego co widzę ona ostatnio podrożała, ciężko ją kupić poniżej 2400zł…
    A przecież trzeba dokupić jeszcze kartę pamięci, bo w standardzie nic nie ma.

    Dobra, do rzeczy.
    Taki akumulator:
    http://allegro.pl/item1029356786akudocanonhf10hf100bp827bp819ladowarka.html

    nada się do tej kamerki? Wytrzyma dłużej niż to 100 minut?

  14. @daniel właśnie nie wiem z czego wynika ta wyższa cena. też to zauważyłem że 400zł więcej niż ja zapłaciłem

    BP-819 będzie pasować. też musze sobie kupić jako drugi zapas

  15. Ja ostatecznie zdecydowałem się na HF21 – http://www.fotoset.pl/?p=productsMore&iProduct=791 64gb wbudowane, technicznie to samo co hf200 (chyba). Bardziej sie opłaca..
    Jak mówisz, BP-827 (819? na tej aukcji są dwa modele) na ile czasu nagrania pozwoli? 3-4h?
    Kurcze, dziennie będe filmował przez około 8-9 h i zastanawiam się czy standardowy aku + ten z aukcji starczy mi na te 8h? Czy jeszcze jeden dokupić?

  16. wiem ze hf20 i hf200 niczym sie nie różnica. czy ta 1 robi różnicę nie wiem. nie wiem też ile te zamienniki wystarczjaą. w lustrzance mam zamiennik canona i starcza na dłużej

  17. HF21 to następca HF20, coś tam poprawili no i 64gb pamięci. Zakładając, ze hf 200 trzyma 100minut na bp-809, to na 827, która ma pojemności(czy tam mocy, nie znam się na tych sprawach 🙂 4x więcej, powinien trzymać 400minut, powiedzmy 6h…

  18. Dotarła do mnie kamera. Siedzę sobie w pokoju z zapalonym światłem i kurcze..obraz jest dziwny. Jest takie jakby mrowienie cały czas, zarówno w trybie podglądu jak i już na nagranym materiale w najwyżej rozdzielczości. O co chodzi?

  19. ustaw tryb filmowy, obraz sie przyciemni ale zniknie ziarno

  20. OK, choć mrowienie samo znikło po wrzuceniu filmu na YT.
    Jutro powinienem mieć BP-827 to podzielę się wrażeniami, ile bateria trzyma itd.

    Swoją drogą – używasz trybu AF czy Instant AF? – czym to się różni

    Porównywałem też jakości nagranych materiałów i chyba najlepiej opłaca się nagrywać w trybie FXP – jak mówisz? Filmy ważą 2x mniej niż w MXP, a rozdzielczość taka sama..

  21. YT troche poprawia to fakt, to moze kwestia kodeków, ale czasami tam potrafi się przyciąć. AF zwykly to ustawianie ostrosci na jednym punkcie a instant af to chyba ekran jest dzielony na 9 czesci i kazdy z nich jest badany oddzielnie. Ja w fxp wlasnie nagrywam zeby tez mi podczas edycji tak bardzo nie cielo, bo obróbka tego to czasami katorga na slabszym kompie. daj znać co z tą baterią, sam jestem ciekaw

  22. btw polecam ci kanał http://www.youtube.com/user/arobson131 tam widać na niektórych filmikach co można wyciągnąć z tej kamery. a tutaj masz troche moich http://www.youtube.com/user/enforces te najnowsze nagrywane hf200

  23. Muszę się nauczyć przede wszystkim korzystać z tej kamery 🙂 W ogóle to pierwsza moja kamera w życiu, będę jechał pewnie i tak na automacie, ale niektóre funkcje pewnie mi się przydadzą..

    Na razie zauważyłem ze stabilizator działa fajnie bez zooma, jak walne zoom, to obraz lata. Na szczęście bedę filmował ze statywem, to problem nie powinien wystąpić.

    Odnośnie 827 to liczę na jakieś 4h, tyle ze z zamiennikami pozostały czas pracy chyba się nie pojawia. Ja myślę o zakupie jeszcze jednej 827, chcę dziennie kręcić przez 7-8h, a na ładowanie czeka się zbyt długo niestety.

  24. ja na stabilizacje nie narzekam. porównując to z cyfrową w sony to u nas miodzik. księzy filmowalem na optycznej to drga, ale jakby ją wyłączyćto makabra by była. mi sie podoba opcja doostrzania manualnego, tryb kinowy, reczne ustawianie przesłony [ale tylko się sprawdza jak jest jasno].Moja tez pierwsza, więcej i tak robie zdjęć, ale kupilem na wakacje bo mi zawsze brakowalo video w lustrzance

  25. Jutro będę miał aku, to podzielę się wrażeniami.
    Mam jeszcze pytanie odnośnie tego trybu: używasz instant AF czy samo AF? Czy zmiennie? Kiedy warto używać jednego, a kiedy drugiego?

    Swoją droga potwierdzam kłopoty z ostrością przy max zoomie.

  26. nie pamiętam ale chyba normalnego, instant to chyba do czegoś sportowego ale nie daję głowy

  27. Witam! Wlasnie kupilem sobie hf 200 i mam pewien problem:( Kupilem karte sdhc SanDisk 32gb 30mb/s i nie moge nagrac w formacie MXP i FXP,po prostu mam komunikat na kamerze ze na tej karcie nie moge nagrac filmu tej rozdzielczosci.Moze ktos mi pomoze co jest nie tak.Bardzo dziekuje.

  28. @shreek22 sformatuj ją bezpośrednio w slocie kamery. u mnie pomogło

  29. oK,TYLKO powiedz mi jak mam sie do tego zabrac:)?

  30. włóż karte do kamery i w opcjach masz mozliwość formatowania

  31. Opisz mi krok po kroku jak mozesz.Wchodze w func. i menu i nie widze nigdzie funkcji formatowania karty.

  32. teraz ci nie powiem gdzie dokładnie, w funkcjach i ustawieniach chyba jedna z ostatnich zakładek o ile ustawisz na tryb filmów / ew zmien na podgląd nagranych filmów

  33. Nic z tego,po prostu nic takiego nie ma:(

  34. spr w instrukcji

Skomentuj.