BIO
Jestem poszukiwaczem prawdy. Spaceruję tam i z powrotem i poszukuję prawdziwej prawdy. Kontempluję życie. Fotografuję. Podróżuje. Zadaję pytania. Robię to co lubię i jestem wolnym człowiekiem.

Wszystkie prawdy, które wam tutaj wyłożę, są bezwstydnymi kłamstwami.

Konferencja facebook now – spóźnione podsumowanie

Na początek trochę statystyki. Pamiętam jeszcze niedawny wpis  Marcina Kosedowskiego nt. dynamiki wzrostu Facebooka. Pisał on między innymi o tym, że w październiku polski FB zanotował tygodniowy wzrost nowych użytkowników na poziomie około 10%. Na pewno na wynik ten wpływ miało wprowadzenie na konkurencyjnym portalu Nasza-Klasa śledzika (druga połowa września) i cała burza, która wyniknęła z jego funkcjonalnością, odbiorem społecznym iitd. Reasumującna konferencji padły znaczące dane (na korzyść FB, skoro konferencja o FB). Mowa tutaj o tym, że:

  • Nasza klasa ma pond 11 mln użytkowników, Facebook na polskich stronach 2.413.407,
  • Czas jednej odsłony na FB jest dwa razy dłuższy niż na NK (może to świadczyć o zwiększonej funkcjonalności tego pierwszego oraz ciekawszych treściach pozyskiwanych za pomocą Facebooka),
  • Największy wzrost polski FB odnotował w 2009 roku, szczególnie w drugiej połowie minionego roku.,
  • Na Facebooku wyraźnie przeważają kobiety,
  • 34% użytkowników Facebooka to studenci bądź absolwenci uczelni wyższych (wyżej jest już tylko goldenline),

Szczególnie zaciekawił mnie fakt dwa razy dłuższego pobytu na FB. Rzekomo mowa tutaj o średnim czasie pobytu na poziomie 1,33 minuty. Wydaje się to niewiarygodne, lecz po głębszym zastanowieniu się można przytaknąć. Tyle się mówi o zagrożeniach, jakie niesie FB. Jednym z nich jest marnotrawstwo czasu, które idzie w parze z atrakcyjnością funkcjonalności, które dają social media, w szczególności FB. Podobny efekt „uzależnienia” można było zaobserwować na Naszej Klasie podczas tzw. „rozkwitu portalu z klasą”. Osobiście znam kilka przypadków zwolnień przez nadmierny czas spędzony na tym czy innym portalu społecznościowym.

Idąc dalszym tropem statystyk facebookowych.  Dynamika wzrostu RU polskiego Internetu w okresie 10.2008 – 10.2009 wynosiła:

  • Miejsce 513% Facebook 
  • Miejsce 190% Goldenline
  • Miejsce 158% grono

Wszelkie zależności wzorowo przedstawił Blake Chandlee, vice prezes i dyrektor komercyjny FB na Europę:

Co dalej? Jest Internet, jest Facebook i są marki. Marki są wszędzie, tam gdzie potencjalni klienci. Klienci są w Internecie, są tam i marki. A że ludzie są na Facebooku (zgadłeś!) są też tam i marki. A co za tym idzie? Marki nauczyły się słuchać. Najpierw słuchają, potem sprzedają (listen and talk). Przykładów tego typu na samym FB znajdziemy bez liku, począwszy od aplikacji, w których odpowiadamy na pytania związane z naszymi znajomymi, po gry aż po Facebook connect umożliwiający wyjście na zewnętrzne strony internetowe.

Czy rynek odpowiedział już na zapotrzebowanie rynku? Myślę, że nie. Pierwsze firmy w Polsce dopiero zaczynają inwestować w tę branżę. Ostatnio firma Adaction poinformowała o wprowadzeniu do oferty kolejnej pozycji – tworzenia aplikacji na Facebook. Nisza rynkowa do zagospodarowania jest spora. Pole do popisu również. Najbliższe miesiące pokażą, czy warto było, oraz czy potencjał Facebooka nadal będzie rósł.

Jeśli mowa o wzroście Real Users to machina, jaką jest Facebook dopiero nabiera tempa (mówimy o Polsce). W Europie jest to już 130 mln aktywnych użytkowników. Osobiście uważam, że wielkim przełomem dla Facebooka będzie moment, w którym polscy operatorzy GSM zaoferują szybki i w miarę nisko-kosztowy Internet w każdej komórce. Dzięki temu telefon będzie mógł być stale podłączony do sieci, a co za tym idzie społeczeństwo otrzyma kolejne aplikacje (tym razem na telefon) umożliwiające socjal bloging z każdego miejsca, o każdej porze. Jeśli dodamy do tego szybki rozwój systemów operacyjnych na komórki(smartfony) jak: iPhone OS, Windows Mobile, Symbian i ostatnio Android. Warunkiem koniecznym jest pewnego rodzaju standaryzacja rynku oprogramowania telefonów komórkowych (w tym także mam na myśli wyłonienie wiodących producentów oprogramowania) oraz uzyskanie przez użytkowników możliwości bezpośredniej interakcji ze znajomymi za pomocą dostępnych aplikacji. Będzie to wtenczas bardzo duży sukces na polu social mediów.

Reasumując – jeszcze wiele w polskim Internecie przed nami.

7 komentarzy

  1. dynamika wzrostu jest imponująca -> 513% !!!
    jestem ciekawa jaka będzie w tym roku, czy się utrzyma? pewnie nie.
    FB jest o wiele bardziej skomplikowany niż NK. A na NK są ludzie i 60 letni którzy na bank nie przejdą na FB. Ale małolaty pewnie tak.

  2. tyle ze ani 60 latki ani małolaty nie zostawią kasy, nie mają też kasy by kupować marki obecne na FB, a na NK po prostu nie ma żadnych marek, a jak by były to nie było by to aż tak dla reklamodawcy atrakcyjne jak na FB.

    No i NK strzela sobie w stopę usuwaniem i blokowaniem „pewnych profili” bo coś tam reklamują. Gdyby umożliwili reklamę w postaci fan page to było by to bardziej przejrzyste. No i robią podobny błąd jak fotka.pl zrobiła – doimy krowę póki ma mleko (w pewnym sensie dobra strategia, ale nie na długi termin). Od razu kojarzy mi się Michał Wiśniewski z Ich Troje który w czasie prosperity brał za koncert x tys zł, potem już jakieś grosze a teraz komornik mu chate zabiera.

  3. zatem te małolaty o 60 nie sa targetem 🙂 wiec nie zostana na NK. Ale małolaty podrosną i przyjda na FB 🙂
    A nowe małolaty od razu pójda na FB 🙂

    NK poza tym jest nudna i własnie źle działają z forum. lipa.

  4. @Koval: Nasza-klasa w informacjach prasowych pisze, że ma 13 mln użytkowników, a nie 11 jak piszesz. BTW Do niedawna pisali o 13,5…
    Czas odwiedzin może wynikać z tego, że na Facebooku można zrobić całkiem dużo bez przeładowywania strony. Ja np. mam włączonego walla przez cały czas w jednej z kart i głównie z tego korzystam dodając statusy, komentując statusy innych, używając komunikatora itp. Czasem tylko wejdę do czyjegoś profilu. Wychodzi na to, że mój czas jednej wizyty może wynosić i kilka dni:).

    @Magic: nie utrzyma się, bo oznaczałaby, że użytkowników będzie tyle co polskich internautów:)

  5. no w sumie można przyjąć że Nasza Klasa jest piaskownicą dla małolatów (by się wychowały, obyły, pozbyły trollingu itd)

  6. Oh kaman, przecież ten zwiększony czas nie wynika z „ciekawszego” contentu Facebooka, ale z tego, ze trzeba sie niezle naglowic, zeby zrozumiec co tam do czego sluzy. Ja, ktory moze o sobie powiedziec ze troche czasu w sieci spedza (:>), na facebooku czesto miewam momeny, ze nie wiem o co chodzi/co do czego sluzy — i zaczyna sie klikanie na slepo w poszukiwaniu konkretnej opcji…

  7. Nasza klasa umiera .. raz w tygodniu, czasem i kilka razy widze jak ktoś usuwa swoje konto i ubywa mi znajomych 😛 to straszne jest 😛
    A co do FB, to sama zauważyłam, że wszystkie gry na które poświęcam tam czas zajmują mi jakieś 2 godziny dziennie .. więc pożeraczem czasu jest .. ale przynajmniej jest co robić, a na NK już mi sie znudziło codzienne wklepywanie zdjęć ze znajomymi, albo z dziećmi .. ostatnio jedna z moich znajomych zaczeła wrzucać po kilkanaście zdjęć dziennie swojego dziecka .. i tak doszłam do wniosku, że moje dziecko nie będzie miało zdjęcia na moim profilu .. tosz to zero prywatności 🙂

Skomentuj.